Monday, June 18, 2012

First Medical School's Exam

Heyyyyy, *cubalah sopan sikit bagi salam*

Finally exam week is over! Over! yeah, I had just gone through first medical school examination.
First semester for first year, coolkan?
Tak cool langsung.

Why? Why tak ...
Ini exam paling teruk pernah aku pergi, belajar punya nak rak, *rak kasut, rug rat ke ...* tapi bila dapat soalan, terdiam, terduduk *memanglah duduk pun kan...*, termangu, terpinga, terkentut *ini serius*, and terkesima. pap

Susah gila doh exam, exam lain tak pernah sesusah ni, upsr ka, pmr ka, spm ka, ib ka, yang semua aku dok dapat stret high grade tuh *blushing*, semua senang ahhh kalau nak compare dengan yang ni.

Mungkinlah, mungkin betul orang tua-tua dok cerita, zaman depa dulu, budak first class ja kerajaan dok hantaq pi Australia, second class macam bapak aq pi England sana, yang third class pi Amerikano, yang world class dok diam-diam dalam Malaysia.

Australia ni sistem belajaq susah nak habaq, ceh.
Padahal sebab aku tak dapat jawab exam terus setuju seratus persen, terus dok sebar pasal benda ni.

By the the, *sedap gak bunyi*
dekat UoN (university of newcastle, australia) kami belajar perubatan *perubatan gittew* secara problem based learning.
So every week akan ada opening and closing, dapat bahan, diskusi, and persembahan *presentation*
And lecture seminggu ada sehari je full, best kan?

Ahh, memang best.
satu kau dapat communicate dengan locals, tapi kalau english kau haram jadah teruk, kau jangan risau, sebab depa akan cakap english kau power jugak walaupun macam bangang teruk. lepas tuh semua locals pun akan ada skema jawapan jawab lebih kurang camni :

"I don't know how am I going to learn something in second language as you are" cehhh

part tak best bila nak exam, kau tak tahu deep mana kau kena belajar.
and time exam, kau tak tahu nak jawab exam. ceh

so sem ni kami ada 3 + 1 exam

1) Medical Science,

compress semua Anat, Physio, Pharma, Histo dalam satu paper
exam, susah ....

2) Proffessional Practise,

ethics, camne nak solve issue hospital, professional semua
soalan semua MCQ, haram jadah susaaaaah ....

3) Public Health

kononnya soalan paling senang, tapi kali ni haram jadah,
susahhhh... sumpah not as expected.
among three exam penting ni, yang public health ni first SAQ aku dah pening, tricky gila babi. second SAQ aku tak faham bahasa, third, fourth, fifth senang tapi aku dah tak berdaya nak buat betul2

4) Elective IT

dia negative marking, aku harap lulus ah walaupun tak dapat jawab.

CEHHHHH,
semua tak dapat jawab, nampak sangat ang ni bodoh fariz. *tak baik tau baca yang ni, sebab macam doakan je ;'(*

So yang gilanya, satu exam fail, kena repeat the whole sem. mampos tak mampos camgitu ;(
harap-harap tak fail.

tapi, apekan daya kalau itu takdir. aku dah berusaha, and now aku bertawakkal. masih berdoa and terus berdoa. korang pun jangan lupa doakan.

And I'm very proud having both my parent supporting me at the back. My dad even baca yassin during my exam, terharu gitu. And my mom selalu pulak bagi kata-kata semangat.

seriously, sejak duduk jauh-jauh ni, hubungan makin rapat. makin banyak kami berbincang. berbincang macam dah dewasa, tapi aku betul-betul rasa macam baby kepada parent aku. cehhh. peeeegiiidahhh

okay, itu ja story telling harini.







2 comments:

Norain Ishak said...

exam yang lain tu bukan MCQ eh?

kitorang ada lah mcq utk anat+histo+biochem+physio in one paper jugak ah. tapi lagi dua subjek bukan mcq.

(ireland kottt, tak tahu budak kelas ke bape depa hantar sini.=,=)

kalau rasa susah tu, tandanya Allah suh lipat gandakan usaha tu.

mufazai said...

Hahaha, jangan salah fahamm, itu zaman duluuuu ;D Plus yang ayah aku cerita pun budak medic, kih3.