Thursday, May 07, 2009

18 tahun saje

Semalam aku makan malam lepas semua orang habis makan. Jadi aku makan dekat ruang tamu, duduk dengan umi dan adikku Faiz.

"Abe cuba baca niat mandi wajib. "

Aku pun baca dan dia ikut sekali.


"Abe pernah ke mandi wajib ?"

"Mana pernah, abe pon tak tahu macam mana nak mandi wajib. "

Aku menipulah kan.

"Kawan A'iz cakap kalau pagi-pagi bangun basah lepas tuh melekit kena mandi wajib"

Aku dan mak aku dah tergelak-gelak dengar. Kecil-kecil dah tahu.

"Oh, ye ke. A'iz pernah ke macam tuh ?"

"Tak pernah kot. "

"Habis tuh mana A'iz tahu nih. "

Waktu ini umi pula menyampuk.

"A'iz belajar sekolah dekat sekolah agama ke ?"

"Mana ada pergi sekolah agama! "

"Umi, pendidikan agama islamlah, kelas agama eh A'iz. Siapa ajar ?"

"Ustazah ajar, kalau bangun pagi lepas tuh basah dan rasa air tuh melekit panggil air mani. Lepas itu kena mandi wajib. "

Aku ngan mak aku sejali lagi tergelak, kecil-kecil dah tahu, baru umur lapan tahun. Seingat aku, umur aku sebaya ini aku tak pernah suka kelas agama islam sebab tak reti baca jawi. Tapi mungkin sebab dia dah diberi pendedehan sekejap dekat sekolah agama masa darjah satu.

Aku dengan dua kakak aku dan dua adik aku tak pernah pergi sekolah agama. Adik aku yang kelima ini kira bertuah sebab dapat pergi sekolah agama dan belajar Arab walaupun sekejap. Tapi aku rasa die lagi pandai dari aku dalam bahasa Arab ini.



13 comments:

izzati mazlan said...

haha..
seb bek ko dapat uitm
kalu dapat uia cam aku

blajar arab beb...
muler2 aku tekejut tyme ko cakap ko tak pernah mandi wajib...
"fariz blom matang ke?"
haha

F a r i z z a i d I said...

ces kaw nih.
ak tgh lyn adek ak ar..
aduss..
(=

shikin said...

hahha... bgs2 adek ko..heeeeeeee=D

F a r i z z a i d I said...

hehe, seb bek adek laki yg tnye..
cbe plak kalu adek pompuan yg tnye~
*agaga

byabya said...

haha.
comel pulakk adik fariz.
bgs lahh dia thu awl.
ada baiknya thu awl2 ni.
:)

F a r i z z a i d I said...

bya,
ape yg baiknya?
haha (=

Deeya said...

Xplik bdk2 zmn skrg da
tau psl benda2 mcm ni..
hr tu kn ade berita
yg bdk umo 13 da
jadi bapak org.
tu lg dasatt!!

F a r i z z a i d I said...

oh yea,
camne la ek diorg ni.
ak tgk comel je..
cbe bygkan .. ?
haha~

Wal said...

adik yg bagus. hahaha

muzikali said...

power ar adek ko.
salute....haha

auni izzati said...

agk matang ye adik kau :D

F a r i z z a i d I said...

wal :

abg la yg bagus~

muzikali :

ak terpegun.

auni izzati :

terlebih matang rasenye..

sarah_liyana said...

wow..
teruja aku mendengarnya...
bijak2..