Saturday, April 18, 2009

As-Sakeenah

Aku tak tahu nak beri tajuk apa.
Aku pun tak tahu apa maksud sebenar Sakeenah.

Ada siapa tahu ?

7.20p.m

Aku bergegas ke surau,
sempat imam pertama.

Masa doa, aku tengok ada jemaah baru,
aku terkaku,
bila tengok ada budak kecil dan sangat comel.

Waktu itu tengah duduk antara dua sujud [jemaah baru],
dan budak itu terus masuk [dah power dah].

Aku fikir² dan renung²,
seingat aku,
umur f3 baru aku reti main masuk² ini.

Tapi tengokkan budak kecil yang putih dan comel itu,
yang memang dah pakar,
aku rasa teruja.

Aku tak sehebat dia,
aku baru tahu tentang ilmu agama sejak masuk sekolah asrama.

Dulu,
aku buta jawi,
bila dalam kelas suruh hafal surah al-asr,
aku terdiam.

Bila ada kelas agama islam,
aku tak datang kelas,
aku ponteng,
alasan itu dan ini masa sekolah rendah.

Mungkin sebab waktu itu,
agama islam tidak ada dalam UPSR.

Tapi,
aku sangat bersyukur sebab masa form 1,
aku mula belajar dan mahir.


6 comments:

zeckie said...

sakeenah 2 ketenangan kot
ke kebahagiaan eh
hehe
beriman gle bdk kcik 2
ank spe 2h?

f a r i z z a i d i said...

mle2 ak igt anak aku,
tp pkir2 balik, aku blum kawin da!!

haha =D

syahidahroslam said...

salam fariz,owh dah ader blog skang:)..

f a r i z z a i d i said...

=)
bru jer ade.

lady D said...

awwww..
first child ak 2h!!
cute kn??
hahahahaaaha

f a r i z z a i d i said...

seriously,
die putey n comel gle.